1. Nguem Nguem

Nguem-nguem betyder tro
Nguem-nguem betyder tro på wolof, som er et af de sprog man taler i Senegal. Tro i bredeste forstand. Det behøver ikke være en religiøs tro og slet ikke en bestemt religiøs tro. Måske kan man også oversætte nguem-nguem med værdier og traditioner. Eller med åndelighed. Alt det, der er svært at sætte ord på, men har stor betydning for, hvordan vi lever vores liv. Hvilke beslutninger vi tager. Hvad vi prioriterer vores tid og resurser på. Og hvad vi sorterer fra.

Troen på noget større
For de fleste senegalesere er den åndelige dimension, det vil sige alt det, der ikke kan måles eller vejes, lige så virkeligt, som det, der kan. Nguem-nguem betyder for de fleste senegalesere troen på noget større. Det noget kalder de Gud. For omkring 95% af senegaleserne er det den Gud, religionen islam handler om, nemlig Allah. Allah er bare det arabiske ord for Gud. Resten af senegaleserne tilhører kristendommen eller dyrker traditionel afrikansk religion.

“Alhamdoullilah”
Religion er synligt overalt i Senegal. Fx på busser, biler og lastbiler, der er udsmykket ”til Guds ære” – ”alhamdoulilah”.

Ligheder frem for forskelle
Muslimske og kristne senegalesere er enige om, at der kun er én Gud, og at det er den samme Gud, de tror på, selvom der er forskelle i måden at dyrke ham på i islam og kristendommen. Mange senegalesere vil hellere snakke om ligheder end forskelle: Når man fx spørger en senegalesisk muslim, hvilken form for islam, han bekender sig til, svarer han som regel: ”Jeg er bare muslim”. Eller beder man en senegalesisk kristen forklare, hvem Gud er, svarer hun: ”Den, vi tror på”. Med ”vi” mener hun troende mennesker fra alle religioner.

Det vigtigste er, at man har en tro
Det vigtigste er nguem-nguem. At man har en tro, og at man dyrker og udvikler sin åndelige side. I en stor undersøgelse af religiøse holdninger i hele verden svarer 98 % af senegaleserne, at religion er meget vigtigt i deres liv.

Gå til opgaver …

omnn